Zo te zien gebruikt u nog een oude webbrowser die niet langer wordt ondersteund en mogelijk onveilig is.

U kunt hier gratis upgraden naar de nieuwste versie van Internet Explorer.

U kunt er ook voor kiezen om over te stappen op een modernere browser zoals Firefox of Google Chrome

Meer communicatie betekent niet altijd meer verbinding




Je bent ondernemer en enthousiast over je bedrijf. Je hebt een visie geformuleerd en doelen gesteld. Samen met je medewerkers wil je er helemaal voor gáán! Maar hoe houd je je medewerkers net zo enthousiast voor jouw bedrijf als jij zelf bent? Hoe neem je hen mee in de veranderingen die jouw groeiende onderneming ondergaat? Interne communicatie die gericht is op verbinden is het antwoord op deze vragen.

Extern vs. intern
Veel organisaties investeren vooral in externe communicatie. Er is een budget voor reclame, marktonderzoek en PR. Professionals worden ingezet om te werken aan het imago van de organisatie, met als doel: (potentiële) klanten verbinden aan het bedrijf. Een florerend bedrijf kan immers niet zonder klanten. Logisch!

Investeren in interne communicatie is voor veel bedrijven minder vanzelfsprekend. Gek eigenlijk, als je bedenkt dat je medewerkers het visitekaartje zijn van jouw organisatie. Investeren in de verbinding tussen je medewerkers en je bedrijf is net zo hard nodig.

Top-down communicatie
Een goede verbinding met je medewerkers bevordert de samenwerking. En samenwerking begint met duidelijke communicatie. Immers, als je medewerkers een goed beeld hebben van de plannen en doelen van je bedrijf, brengen zijn op hún beurt jouw bedrijfsboodschap van binnenuit naar buiten. Win-win, dus. Veel organisaties menen transparant te zijn richting hun medewerkers, want er wordt managementinformatie gedeeld met het personeel (top-down communicatie). Maar sluit de stijl waarin gecommuniceerd wordt aan bij die van het personeel? Wordt dezelfde taal gesproken?
Management en ‘werkvloer’ werken nu eenmaal op een verschillend niveau. Een toegankelijke, laagdrempelige interne communicatiestijl is een must om de kloof tussen deze niveaus te dichten. Als je daarbij frequent en consequent communiceert, beklijft de informatie beter en zal deze uiteindelijk de denkrichting van je medewerkers beïnvloeden. 

HR-communicatie
Nog een voorbeeld van top-down communicatie is de Human Resources-communicatie. Je wilt een aantrekkelijke werkgever zijn die de juiste mensen weet te boeien en te binden. Daarom bied je je (aanstaande) medewerkers een mooi pakket met arbeidsvoorwaarden.
Maar zijn die arbeidsvoorwaarden zodanig opgesteld dat ze niet-multi-interpretabel zijn? Misinterpretaties kunnen leiden tot vervelende discussies en - erger nog - tot verstoorde arbeidsverhoudingen. Zonde. Temeer omdat je dit voorkomt door ook voor je personeelshandboek een communicatiestijl te hanteren die voor iedereen toegankelijk is en bovenal makkelijk leesbaar. 

Een volgende keer vertel ik je meer over bottum-up communicatie. 

Members en partners van Moerdijk Business Plaza

  • Lammers | Thijssen Advocaten Arbeidsrecht
  • Geskus Grafimedia
  • MaxxGrib Floor Safety
  • Hart-Werk B.V.
  • Esthers Mode Wensen B.V.
  • Vos Letselschade & Advies
Profiteer van de voordelen als member van Moerdijk Business Plaza Meld u nu aan

Market-in-Mind
Chalo Tekstproducties
At Mariet fotografie