Zo te zien gebruikt u nog een oude webbrowser die niet langer wordt ondersteund en mogelijk onveilig is.

U kunt hier gratis upgraden naar de nieuwste versie van Internet Explorer.

U kunt er ook voor kiezen om over te stappen op een modernere browser zoals Firefox of Google Chrome

Camina: Laaggeletterdheid, waarschijnlijk ook in uw bedrijf!


Wat als je niet goed lezen kunt?
Fijn hè, kunnen lezen? Daarmee wordt het leven een stuk makkelijker, leuker en veiliger. Maar niet iedereen kan goed lezen:


Onder de oppervlakte gaat daar vaak veel leed mee gepaard. Mensen missen een hoop informatie en daarmee kansen. Ook op (het) werk. Enig idee welke medewerkers en collega's dat bij jouw op het bedrijf of bij jouw klant zijn?

Woorden, woorden en nog eens woorden...
Heel veel veiligheidsinformatie in procedures, instructies en gebruiksaanwijzingen staat op (digitaal) papier. Vaak met lange volzinnen en moeilijke woorden, geschreven door mensen die vele jaren naar school zijn geweest. Als je moeite hebt met lezen dan kun je niet of amper bevatten wat er staat. Zelfs niet na een aantal keren herlezen. De meesten schamen zich er voor. Ze hebben allerlei wegen bedacht om er omheen te bewegen zonder dat collega's in de gaten krijgen dat ze niet kunnen lezen. En collega's die het wel in de gaten hebben, vinden het vaak lastig om er over te beginnen. Dat is ook een soort schaamte.

Laaggeletterdheid is vaak nog een taboe. En daardoor een groot risico voor de veiligheid en gezondheid op het werk. Een risico dat we volgens mij te veel en te vaak onderschatten. In Risico-Inventarisaties wordt het nog zelden meegenomen. Daarom ben ik blij met Stichting Lezen en Schrijven en hun initiatief ‘De week van de alfabetisering’. Laaggeletterdheid is een uitdaging die ons allemaal aangaat. 

Bij een chemisch bedrijf met zo’n 100 medewerkers vroeg ik een teamleider hoe hij zijn mensen laat weten hoe ze veilig en gezond kunnen werken. “Ik geef ze een instructie om te lezen en te tekenen.” Hij liet me wat van die instructies zien. Iedere procedure was zo’n vijf, zes bladzijden. Helemaal volgeschreven, met lange zinnen en veel ‘moeilijke’ woorden.

‘Hoe weet jij dat ze begrijpen wat er staat?’ vroeg ik hem. Dat wist hij niet. Maar mensen tekenden dus voor hem was het goed genoeg. 

Deze teamleider vroeg nooit of ze het begrepen hadden. Hij durfde dat niet goed; wist ook niet goed wat hij er dan mee moest doen. De onzekerheid en het ongemak zit aan twee kanten.

Alvast wat tips:

Stap 1: Herken de signalen



Stap 2: Ga het gesprek aan
Vermoed je dat iemand moeite met lezen, schrijven of rekenen heeft? Vertel deze persoon dan:


Stap 3:  Vertel over de bellijn voor advies en hulp.
Stichting lezen en schrijven, de organisator van de Week van de alfabetisering heeft een gratis Bellijn waar mensen info kunnen krijgen over hoe zij alsnog kunnen leren lezen, schrijven en rekenen. Het nummer is 0800-023 44 44

Behapbare procedures
Tot slot… Laaggeletterdheid komt echt veel meer voor dan we beseffen. De impact is groot. Wij kunnen allemaal een steentje bijdragen om  kleiner te maken. 

Durf het taboe te doorbreken en spreek mensen aan. Daar wordt die persoon gelukkiger van en het werk voor iedereen veiliger en gezonder. En verder is het sowieso slim om grote hoeveelheden tekst, lange zinnen en moeilijke woorden te vermijden. Zorg voor behapbare procedures in gemakkelijke taal. Gebruik zoveel mogelijk beeld. Daar wordt iedereen blij van

Members en partners van Moerdijk Business Plaza

  • Vos Letselschade & Advies
  • Rabobank West-Brabant Noord
  • Esthers Mode Wensen B.V.
  • Lammers | Thijssen Advocaten Arbeidsrecht
  • Autobedrijf Kees Vermeulen B.V.
Profiteer van de voordelen als member van Moerdijk Business Plaza Meld u nu aan

Patricia Coaching & Counseling voor vrouwen